fredag 3 maj 2013

Rutiner

Här i sverige är de flesta väldigt bundna vid sina rutiner... Så även jag!! 
Man äter en viss tid, går och lägger sig en viss tid, veckohandlar en viss dag osv...

Och rutiner är ett av de bästa hjälpmedel för vår son!

Då vet han vad som ska ske han kan planera för sig själv utan att bli nedslagen för att saker och ting inte går...
Men jag kan säga att det krävs mycket jobb!!
Det krävs att man som föräldrar ser till att sitt barn är insatt i när, hur och varför saker händer när de händer!
Allt från mattider, uppvakning, läggdags, läxläsning, träningar m.m
Nu efter mycket inlärning och beredelser så är vår son ganska på det klara med när det händer saker.
Detta gör att han inte behöver bygga upp fantasislott med saker han vill kunna göra när han går hem från skolan. För att sedan komma hem och där står "onda" morsan och säger NEJ!! det går inte.
Det känns ju bra om man inte behöver vara den där "onda" morsan varje dag! För tro mig det har jag varit många gånger innan vi fick mer rutin på vardagen!
Detta betyder ju inte att jobbet är klart, men det underlättar otroligt mycket! 
Men att vara steget före hjälper mycket! och i början tyckte jag att det var ganska jobbigt. Man hade så mycket i huvudet, ibland total kaos! men det blir bättre efter ett tag om man håller fast vid samma rutiner och befäster dom hos barnet.

Så just för barn med ADHD vill jag slå ett slag för rutiner!!  =D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar