tisdag 4 februari 2014

Gränslösa barn eller samarbetsvilliga barn?

Vilken sorts barn vill jag ha?
Petra har återigen gett mig ny insikt i mig själv!

Barn med ADHD behöver tydliga riktlinjer och gränser! Absolut! (såklart behöver alla barn det!)
Men hur visar jag dessa gränser?

Visar jag dessa genom att hota, muta och bestraffa?

Känner igen mig själv!
Hur många gånger har jag inte sagt
 " Om du gör det "Här" så får du det "Här" sen...."
Eller "skrämt" barnen till lydnad genom att "hota" med något förbud av nåt slag...

Den här artikeln Om föräldrarna inte är auktoritära blir barnen gränslösa eller? Fick mig verkligen att fundera!

Skulle jag med lite mer tankar på hur jag uttrycker mig muntligt och kroppsligt få till en bättre familjetillvaro?
Självklart kommer jag fortfarande sätta gränser och visa hur jag vill ha det!
Men kan man göra det på ett bättre sätt? Så att man får barn med större självkänsla och barn som växer upp till bättre vuxna?

Detta är väl det alla föräldrar vill!
Att barnen ska känna sig säkra och hitta sin plats i världen. Vårt jobb under deras uppväxt måste väl vara att ge dem verktyg att klara sig! Och verktyget samarbete tror jag kommer att betyda mycket om man behärskar det!

Samarbete mellan individer!

Om man på ett annat sätt kan få barnen att samarbeta med varandra och med vuxna, måste det ju vara mycket bättre än ett barn som endast gör vad du vill utav rädsla!

Absolut är man ju inte sitt bästa JAG varje dag... men om man försöker har man ju iaf gjort det man kan!

Tisdagstankar!
Have a great day  =D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar