måndag 29 april 2013

Ny kost

Idag är det precis fyra veckor sedan vi bytte kost här hemma!

Jag har läst mycket på internet... Finns hur mycket information som hellst!! Men man kan ju inte tro på allt utan man får sålla och prova!

Vi tänkte alltså att kan man enbart med kosten få till en drägligare vardag utan medicin för vår son så är det ju värt ett försök! 
I det som jag läste så verkar det som att barn med ADHD kan ha väldigt jobbigt med att blodsockret åker upp och ner. Det gör dom stingsliga, får humörsvängningar, svårt att kontrollera sig tex. Det här lät ju väldigt intressant!! Men vad har vi gjort för ändringar då?
Jo! Vi har tagit bort mjöl (gluten) och socker så gott det går! Sedan tänker vi nu även lite mer på vad det är för tillsatser i maten och köper inte mat med tex smakförstärkare som glutamat (E620-E625) inget med artificiellt socker. Hellst vill man köpa med så lite tillsatser som möjligt! Det är ju just mjöl och socker som är värsta bovarna i att skicka blodsockret i höjden för att sedan falla ned och på lågt!


Jag rensade kylen, skafferiet, frysen...
Ni ska veta hur otroligt mycket mat som innehåller mjöl och socker!
Att komma undan mjöl är lättare än socker, socker finns i allt t.o.m skinka! 
Jag kan säga att jag har i stort sett aldrig läst på näringsinnehållet tidigare så det vart nästan en chock för mig!

Vi bestämde oss att ska vi göra detta så gör vi det hela familjen! Så det inte blir någon skillnad för barnen!

Jag kan säga nu efter fyra veckor att min son inte mår sämre! Han mår snarare bättre! Och han har fått tillbaka aptiten vilket var den jobbigaste bieffekten av hans medicinering.

Vi äter alltså inte längre bröd gjort på mjöl, utan nu äter vi bröd gjort på frön och nötter.
Vi äter inte pasta, nu äter barnen potatis, ris och grönsaker. medans vi vuxna mer har halkat in på LCHF så inte så mycket kolhydrater för oss.
Vi har dragit ned på frukt och äter mer grönsaker och bär.
Bytt ut saft och ketchup till dom varianter som finns med den naturliga sötningen stevia.
Sedan dricker vi mer vatten än mjölk pga mjölksockret och inga sötade yoghurtar eller fil. Det blir isåfall turkisk youghurt som barnen älskar med lite bär.

Detta var några exempel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar